Højskoledage 2022

Højskoledage i weekenden

Den anmelderroste forfatter Birgithe Kosovic, filosoffen Jakob Bo Lautrup Kristensen og skuespilleren Thure Lindhardt er på plakaten, når Herning Valgmenighed holder ”Højskoledage i februar”. Kultursammenstød, dømmekraft og kritisk tænkning er blandt emnerne 26. og 27. februar i arrangementerne på Herning Friskole.

I virkeligheden er det en mere end 100-årig tradition for folkeoplysning, fællesskab og dannelse, minder valgmenighedspræst Morten kvist om. I så lang tid har Herning Valgmenighed stået som arrangør af dette vintermøde, som også har forandret sig undervejs. Grundkernen er bibeholdt, nemlig foredraget og fællessangen. En del af tilpasningen er, at tapas og vin blevet en del af traktementet.

Højskoledagene afsluttes med gudstjeneste i Valgmenighedskirken. Gæsteprædikant er Thure Lindhardt, og der afsluttes med en samtale mellem skuespiller og præst. Thure Lindhardt kender Herning Valgmenighedskirke, hvori han havde en bibelrefleksion i forbindelse med arrangementet ”Himmelske Dage” i 2019.