Kirkelige handlinger

Her på siden finder du...

Dåb

Anmeldes til valgmenighedspræsten i god tid, inden dåben skal finde sted. Barnets fødselsanmeldelse, forældrenes dåbsattester samt evt. vielsesattest sendes/afleveres til sognepræsten i forældrenes bopælssogn med anmodning om videre foranstaltning til valgmenighedspræsten.

Ved dåb bliver man medlem af en af valgmenighederne.

Konfirmation

Indskrivning af konfirmander foregår ved kontakt til vores præst Jonas Jochumsen, enten på tlf. : 9712 0652 eller mail praest@h-g-valgmenighed.dk

Jonas har et konfirmandhold på Herning Friskole og Hammerum Friskole, hvor han træffer aftale med skolerne vedrørende indskrivning og undervisning.

Har man ikke et barn på en af disse skoler, henvender man sig blot direkte til  Jonas.

Konfirmation er altid Palmesøndag i Hammerum og 1. søndag efter påske i Herning. Der er således konfirmation i Hammerum den 24. marts 2024 og i Herning den 7. april 2024.

Vielse

Aftales med valgmenighedspræst Jonas Jochumsen, enten på tlf. : 9712 0652 eller mail praest@h-g-valgmenighed.dk, i meget god tid, inden vielsen skal foregå. Parternes dåbsattester og en prøvelsesattest, som udstedes af borgmesterkontoret i den kommune, hvor én af parterne bor, sendes/afleveres til sognepræsten i det sogn, hvor én af parterne bor, med anmodning om videre foranstaltning til valgmenighedspræsten.

Begravelse

Begravelseshandling og tidspunkt aftales med valgmenighedspræsten. Dødsfaldet anmeldes til begravelsesmyndigheden (sognepræsten), evt. via bedemand.