Rundt omkring staten på højskoledage

Hvordan hænger Platon, Tvind, Amdi Petersen og et lokalt valgt folketingsmedlem sammen? Det vil da også vise sig, om de gør, men intentionen er i hvert fald at trække en rød tråd over temaet ”staten”, og så må udfaldet på ægte højskolevis åbenbare sig, efterhånden som de forskellige indslag afvikles.

Det handler om ”Højskoledage i februar” førstkommende weekend, Herning Valgmenigheds årlige bidrag til kultur, dannelse og folkeoplysning med rødder mere end 100 år tilbage i Hernings historie. I et åbent fællesskab, som også inkluderer alle, der bare er nysgerrige og undersøgende, blander man emner, så der både er noget aktuelt og noget, som rækker tilbage i tiden.

Filosoffen Kresten Lundsgaard-Leth slår tonen an med sin gennemgang af Platons værk ”Staten”, som handler om undersøgelsen af, hvad demokrati og retfærdighed egentlig er. Det gælder i forhold til fællesskabet og i forhold til den enkelte. Det var en helt anden form for fællesskab, retfærdighed og fordeling af goderne, som Amdi Petersen havde i tankerne med sit Tvind-projekt, som havde utopiens skær over sig. Forfatteren Peter Thygesen vil fortælle historien om personen, Den Rejsende Højskole, Det Nødvendige Seminarium og naturligvis Tvind. Gæsteprædikanten ved søndagens højmesse, som selvsagt også er åben for alle, er folketingsmedlem Mads Fuglede. Efter en sandwich og en kop kaffe vil valgmenighedspræst Morten Kvist facilitere en samtale, som både vil runde prædikenen og temaet om staten.

Højskoledage i februar foregår i Herning Friskole og Herning Valgmenighedskirke 25. og 26. februar 2023 og er åbent for alle. Tag en ven med.